Nieuws

Sterke creatieve economie in Gent

30 januari 2012

Onze stad was dit weekend het decor van het tweede Lichtfestival. Een cultureel event dat veel kijklustigen trok. Achter de lichtkunstwerken zitten heel wat bedrijven en creatieve ondernemers, ook uit Gent. Samen met modeontwerpers, designers, ontwerpers van websites, cultuurhuizen, ontwerpers van smartphone applicaties, ea, vormen ze de Gentse creatieve economie.

Sofie wilde deze creatieve economie in kaart brengen en liet een studie uitvoeren die peilde naar de kracht, positie en noden van de Gentse creatieve economie.

En wat blijkt? Gent doet het goed! Onze stad telt 512 creatieve bedrijven die samen meer dan 6.000 mensen tewerkstellen. Daarnaast oefenen zo’n 18% van de Gentse zelfstandigen ook een creatief beroep uit.

Verder valt een grote diversiteit van kleinschalige bedrijvigheid op. Weinig creatieve bedrijven hebben meer dan 20 werknemers in dienst. De Gentse creatieve industrie bestaat dus uit vele zelfstandigen en kleine organisaties. Bedrijven zoals In the Pocket en Netlash bewijzen echter dat Gent een goede voedingsbasis heeft om als kleine organisatie nationaal en internationaal uit te groeien tot een gerenommeerd bedrijf.

Sterktes en uitdagingen voor de creatieve economie in Gent

Vanuit gesprekken met verschillende spelers uit de diverse deelgebieden van de creatieve economie kwam naar boven dat de aanwezigheid van de Universiteit Gent en de diverse hogescholen een echte motor van kennis en creativiteit zijn voor de stad. De 67.000 jonge, vaak creatieve studenten vormen een grote groep potentieel talent die talrijke bedrijven aantrekt.

Daarnaast scoort de Stad Gent goed met haar beleid om allerlei culturele activiteiten en events te ondersteunen. Sowieso is Gent met haar vele cafeetjes en restaurants een aangename stad om in te wonen en te werken. Het stijgende belang dat gehecht wordt aan de ‘quality of life’ speelt dus zeker in het voordeel van Gent.

Het valt echter op dat er relatief weinig linken zijn tussen de creatieve industrieën onderling én met de andere economische sectoren. Hiernaast ontbreekt het momenteel nog aan voldoende kwaliteitsvolle en betaalbare bedrijfsruimte voor de creatieve bedrijfjes.

Betaalbare ruimte, promotie en netwerken

Het onderzoek toont aan dat Gent over heel wat troeven beschikt en voldoende potentieel heeft als toplocatie voor de creatieve industrieën. Toch kan Gent niet op haar lauweren rusten. Als ze een voortrekkersrol wil blijven spelen in Vlaanderen en haar positie ook internationaal wil verstevigen, zal de Stad extra moeten inzetten op het beschikbaar stellen van geschikte en betaalbare ruimte voor jonge, creatieve bedrijven.

Vanuit de gesprekken met verschillende actoren uit de creatieve sector kwam de vraag naar boven voor meer promotie. Hiernaast streeft men naar een ontmoetingsplaats waar creatieve ondernemers elkaar kunnen leren kennen. Een andere concrete vraag vanuit de sector is het invoeren van lespakketten rond ondernemerschap binnen de creatieve opleidingen. Op die manier worden jonge mensen warm gemaakt om een bedrijf op te richten en hebben ze de nodige kennis van bij de opstart.

Voeding voor nieuwe acties & voor de nieuwe legislatuur

Binnenkort worden de resultaten van de studie rond creatieve economie voorgelegd aan de Gentse creatieve ondernemers. Samen met hen zal bekeken worden welke acties op korte of langere termijn uitgewerkt moeten worden opdat Gent haar creatieve economiepositie verder kan uitbouwen en verstevigen.

De resultaten van deze studie, en die van de Creative City Index bevraging, zullen voorgelegd worden aan het Gentse stadsbestuur ter inspiratie van het meerjarenplan in de nieuwe legislatuur.