Nieuws

Gent pioniert met eerste volwaardige opleiding tot trendwatcher

20 september 2012

Op 24 september start de Hogeschool Gent met de postgraduaatsopleiding Trendwatching. In Brussel en Mechelen konden studenten eerder al gastcolleges volgen rond trendwatching maar dit is de eerste volwaardige richting. Momenteel zijn 19 studenten ingeschreven.

Deze opleiding onderstreept dan ook het innovatieve & creatieve karakter van onze hogeschool, van de bedrijven & van de stad Gent. Iets waar Sofie uiteraard trots op is. “Gent is een biotoop voor creativiteit en innovatie. Onze stad telt meer dan 500 bedrijven die meer dan 6000 mensen tewerk stellen binnen de creatieve sector. Het zijn vaak kleinere bedrijven met een grote reputatie in binnen- én buitenland. Deze creatieve bedrijven hebben voelsprieten om snel nieuwe trends op te pikken, daarop in te spelen en trends te stimuleren. Gent is dan ook een ideale stad voor de nieuwe opleiding tot trendwatcher.”

Uit onderzoek, uitgevoerd aan de Hogeschool Gent, blijkt dat bedrijven in Vlaanderen een belangrijke meerwaarde zien in het gebruik van trendanalyse binnen hun bedrijfsbeleid. Trendwatching evolueerde het laatste decennium van onbegrip en ondergewaardeerd naar een steeds meer gewaardeerde discipline voor bedrijven , merken en overheden. Zo nam ING onlangs nog trendwatchers in dienst.

De Hogeschool Gent is pionier in het aanbieden van deze opleiding. Trendwatching vereist de kunst van het observeren, verbanden leggen en patronen herkennen in een steeds meer evoluerende maatschappij. Door in te spelen op trends kan een bedrijf de concurrentie voor zijn in nieuwe ideeën en in nieuwe productontwikkelingen. Bedrijven zullen naar de toekomst toe mensen aanwerven die inzicht hebben in trends en trendanalyse.

Momenteel zijn 19 studenten ingeschreven voor de postgraduaatsopleiding. De opleiding bestaat uit 10 modules waarin onderwerpen als marktonderzoek, communicatie en trendanalyse aan bod komen.

Hogeschool Gent biedt de opleiding “Postgraduaat Trendwatching” aan in een co-creatie met Trendwolves, het grootste Europese Jongerentrendbureau, gevestigd in Gent.