Nieuws

Extra veilige, biometrische reispassen en verblijfskaarten vanaf 17 februari 2014

31 januari 2014

Vanaf 17 februari zal de Dienst Burgerzaken de eerste biometrische reispassen en verblijfskaarten voor niet-Europese burgers uitreiken.

De uitgifte van de nieuwe, biometrische documenten kadert in het Europese beleid dat streeft naar meer veiligheid, zowel voor de burger als voor de lidstaten. Bij de aanvraag van een reispas voor een Belg of een verblijfskaart voor een niet-Europese burger worden er vingerafdrukken genomen, wordt een kleurenfoto gescand en zal de aanvrager een digitale handtekening moeten plaatsen . Al deze gegevens worden opgeslagen op de chip van de documenten. De biometrische documenten zijn hierdoor nagenoeg onvervalsbaar en beschermen de eigenaar van het document beter tegen misbruik.

De procedure zelf zal door het registreren van deze gegevens langer duren dan voorheen. Zeker in het begin houden aanvragers dus best rekening met eventuele langere wachttijden. Belangrijk is ook dat de voorwaarden van de pasfoto verstrengd zijn. Zo moet de blik neutraal zijn en moet de mond gesloten blijven (glimlachen mag dus niet). 

De biometrische documenten blijven 5 jaar geldig behalve voor niet-Europese burgers met een korter verblijfsrecht.

‘De invoer van de biometrische verblijfskaarten en reispassen is een hele stap vooruit op het gebied van veiligheid’, aldus schepen van Burgerzaken Sofie Bracke. ‘De vingerafdrukken, ingescande foto en digitale handtekening zorgen ervoor dat de documenten heel wat moeilijker na te maken zullen zijn. Dit betekent echter ook dat de procedure zelf wel iets langer zal duren. Bij de aanvraag moeten met een speciaal toestel vingerafdrukken worden genomen, een digitale handtekening worden gezet en een foto worden ingescand. Ik wil de burger dus vragen er rekening mee te houden dat deze procedure meer tijd in beslag zal nemen dan vroeger. Onze mensen krijgen voldoende opleiding om de procedure zo vlot mogelijk te laten verlopen maar, zeker in het begin, zijn vertragingen helaas niet uit te sluiten.’

Vanaf 17 februari internationaal studentenloket in AC Zuid

Tot voor kort konden internationale studenten voor hun inschrijving in Gent terecht in het Huis van de Student op het Sint-Pietersplein. Met de invoering van de biometrie wordt nu gekozen voor de inrichting van een internationaal studentenloket binnen Loket Migratie van de Dienst Burgerzaken. Voor het academiejaar 2012-2013 waren 1853 niet-Belgische uitwisselingsstudenten ingeschreven. Voor het academiejaar 2013-2014 zullen een 3.000 studenten zich inschrijven. Deze grote groep kan ook beter geholpen worden aan de loketten in het Adminstratief Centrum Zuid. De internationale studenten zullen op afspraak in de namiddag geholpen worden aan het studentenloket.

 

Digitale reispassen en verblijfskaarten die vóór 17 februari 2014 werden afgeleverd, blijven geldig tot op hun vervaldatum. Het is dus niet nodig om deze te vervangen door exemplaren met biometrische gegevens.