Nieuws

Waarom ik de mobiliteitsvisie met volle overtuiging mee goedkeurde

6 oktober 2015

Enkele dagen geleden poste ik op facebook een neutrale groepsfoto van de Open VLD fractie die op dat moment op fractieweekend was. Dit gaf aanleiding tot een reeks emotionele, negatieve en zelfs giftige reacties over het mobiliteitsplan.

Ik wil daarom graag uitleggen waarom ik als liberaal, als schepen, als lid van deze coalitie maar ook als Gentenaar en jonge mama achter deze mobiliteitsvisie sta. En voor u begint te ‘schieten’, lees even door aub.

Ik heb samen met mijn collega’s van de Open VLD fractie inderdaad het strategisch mobiliteitsplan voor Gent goedgekeurd in de gemeenteraad, niet alleen omdat wij een loyale partner zijn en de afspraken uit het bestuursakkoord correct uitvoeren. Maar ook en vooral omdat ik ervan overtuigd ben dat het mobiliteitsplan, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, geen drama wordt voor de binnenstad. Meer nog, ik ben er rotsvast van overtuigd dat de mobiliteitsvisie die nu werd voorgesteld de oplossing is om Gent ook binnen vele jaren leefbaar én bereikbaar te houden.

 

De grote krachtlijnen van de visie.

1.     Verkeer dat door de binnenstad rijdt, zonder in de binnenstad een bestemming te hebben, zal dat in de toekomst via de autostrade, de R4 of de binnenring moeten doen.  

Het cijfer is al vaak genoemd: 40% van het autoverkeer dat momenteel in de binnenstad rijdt, heeft géén bestemming in de binnenstad maar rijdt dwars door het centrum om bvb van Afsnee naar de Rozebroeken te rijden. Een meer logische en snellere manier is het gebruik van de autostrade of R4.  In de toekomst zal het zuiver doorgaand verkeer worden geweerd uit de binnenstad en daartoe worden een aantal knippen voorzien. Maar, en da’s een belangrijke, dit heeft niet de bedoeling om verkeer dat in Gent wél een bestemming heeft buiten te houden, integendeel. Alles blijft bereikbaar. Alle parkings blijven niet alleen open, maar zijn bereikbaar vanuit minstens 2 en soms zelfs drie (Vrijdagmarkt) richtingen. Autoverkeer kan nog steeds tot in de Voldersstraat, en tot aan het stadhuis (Belfortstraat). Handelszaken blijven even bereikbaar als vroeger, meer nog, door het doorgaand verkeer te weren, zal het autoverkeer dat naar het centrum wil of moet komen, zelfs vlotter kunnen rijden. Momenteel wordt binnen het stadsbestuur gesproken over het circulatieplan, dat de grote principes uit het mobiliteitsplan moet vertalen in concrete rijrichtingen en routes.

 

2.     Gent wordt onderverdeeld in 6 zone’s, de binnenring is een belangrijk circuit om zich tussen de zones te verplaatsen.

Door een aantal knippen wordt kriskras door de stad rijden moeilijker. Het wordt op voorhand even nadenken waar je moet zijn en de juiste route ernaartoe nemen. Daarom moet heel duidelijk worden gecommuniceerd hoe dit plan in elkaar zit. Bereikbaarheidsfiches voor handelaars en ondernemers die ze aan hun klanten kunnen bezorgen, een verkeerscentrum bij Gentinfo dat reis-advies op maat kan bieden. Maar…..cruciaal hierbij is dat Gentenaars zich vlot (vlotter) moeten kunnen verplaatsen op die binnenring, op dat circuit tussen de verschillende zone’s want daar mag je extra verkeer verwachten.

Dit plan zal er dan ook maar kunnen komen als aan enkele essentiële randvoorwaarden is voldaan met name een aanzienlijke uitbreiding van het aantal P+R-plaatsen aan de R40, de vlotte doorstroming op diezelfde R40, door de aanpassing van de lichtenregeling, en een vereenvoudiging en aanpassing van een reeks kruispunten, vooral dan de Heuvelpoort en de Sint-Lievenspoort.

 

Ik heb me de laatste weken al vaak afgevraagd waarom er nu zoveel frustratie is over dit plan. Ik denk in alle eerlijkheid dat de frustratie niet zozeer over de mobiliteitsvisie gaat maar over de vele wegenwerken die in het stadscentrum momenteel gebeuren. De communicatie en signalisatie van de omleidingen verloopt bovendien niet optimaal. En van dagelijks meer dan een uur te staan aanschuiven om naar huis te rijden, wordt niemand vrolijk.

Ik ben er, samen met mijn collega’s van Open VLD van overtuigd dat we hoe dan ook moeten ingrijpen, om te vermijden dat de binnenstad permanent vastloopt, en niet alleen tijdens ingrijpende wegenwerken. Wij zijn er evenzeer van overtuigd dat de binnenstad niet zal doodbloeden door het circulatieplan. Overigens, bij de invoering van de eerste mobiliteitsplan in 1997 werd exact hetzelfde voorspeld. Vandaag bloeit onze stad als nooit tevoren.

Conclusie: de vele wegenwerken zijn vandaag allesbehalve een pretje, de communicatie en signalisatie rond die wegenwerken moet beter en daar moeten wij als stadsbestuur heel hard aan werken. Maar die mobiliteitsvisie mits vervulling van die belangrijke randvoorwaarden? Echt waar, dat komt goed. Het is de enige weg om Gent ook in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden. Daar ben ik als liberaal, als schepen, als Gentenaar en als jonge mama van overtuigd.

 

Steeds bereid tot een respectvol gesprek!

Sofie Bracke