Nieuws

Mariakerksesteenweg

10 mei 2009

Sofie stelde enkele schriftelijke vragen rond de Mariakerksesteenweg te Drongen:

 

Sofie's vraag over de trottoirs:


Bij recente huisbezoeken in de Mariakerksesteenweg (gedeelte tussen Drongenplein en de rotonde) wezen verschillende bewoners me op de slechte staat van de trottoirs, vooral aan de ene kant.

- Is een aanpak van deze trottoirs in de komende jaren voorzien of kan dit worden overwogen? Waarom wel of waarom niet?


Antwoord Schepen De Regge, schepen van Openbare Werken, Stadswoningen en Rationeel Energiegebruik

U begrijpt dat het niet mogelijk is om nu al uitspraken te doen over welke trottoirs eerst integraal worden aangepakt zolang de studie niet is afgerond. Als er specifieke problemen te melden zijn, zoals een losliggende tegel, wordt dit uiteraard zo snel mogelijk aangepakt. Concrete meldingen kunnen best via Gentinfo (09 210 10 10 of gentinfo@gent.be)

 

Naar aanleiding van deze schriftelijke vraag is ondertussen wel een visuele inspectie gebeurd door de sectorverantwoordelijke van de dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen. Naar aanleiding van deze inspectie zullen zo spoedig mogelijk enkele kleine herstellingen uitgevoerd worden.

 

 

Sofie's vraag over snelheidsremmende maatregelen:

 

De bewoners van de Mariakerksesteenweg te Drongen klagen erover dat er te snel wordt gereden in hun straat.

 

- Zijn er bij de politie klachten over overdreven snelheid in de Mariakerksesteenweg (beide delen) bekend? Werden er recent metingen gedaan door de politie of kunnen deze desgevallend worden verricht?
- Kan ik van de resultaten van deze metingen op de hoogte worden gebracht?
- Mocht uit deze metingen blijkt dat er inderdaad een probleem van overdreven snelheid is; welke snelheidsremmende maatregelen worden dan overwogen?
- Is het aanbrengen van fysieke snelheidswerende maatregelen (bvb. verkeersplateau) een optie?


Mevrouw Karin Temmerman, schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen

 

Ik heb uw vraag over eventuele snelheidsremmers in de Mariakerksesteenweg goed ontvangen. Wij hebben een paar jaar geleden ernstig overwogen om in deze straat een verkeersplateau aan te brengen. Het is echter niet altijd evident om een haalbare en geschikte plek te vinden om een reëel verkeersremmend effect te creëren. Uiteindelijk is er toen geconcludeerd om geen verkeersplateau aan te leggen. Een belangrijke praktische reden hiervoor was dat er een hoekhuis iets te veel naar voor staat op het kruispunt dat in aanmerking kwam voor een verkeersplateau. In combinatie met het vrij drukke (vracht)verkeer op de Mariakerksesteenweg werd het risico op trillingshinder te hoog ingeschat en is er bijgevolg afgezien van de bouw van het plateau.

 

In het algemeen zijn we momenteel wel bezig met het uittesten van verschillende soorten snelheidsremmers: verkeersplateaus, rijbaankussens, asverschuivingen,… Op basis van dit onderzoek zullen we nog beter kunnen bepalen welke types al dan niet geschikt zijn in een bepaalde straatomgeving. Zo zijn verkeersplateaus bijvoorbeeld niet aangewezen in smalle straten omdat de ervaring leert dat dit vaak leidt tot klachten over lawaai- en trillingshinder.

Hoe dan ook moeten wij voor het aanbrengen van snelheidsremmers ook op een verstandige manier omspringen met de beschikbare overheidsmiddelen. Daarbij geven we de voorrang aan schoolomgevingen en manifest onveilige punten.

Wat mogelijke snelheidsremmers betreft, is er nog een bijkomende moeilijkheid voor de Mariakerksesteenweg. Doordat het openbaar vervoer door deze straat rijdt, is het immers ook uitgesloten om er prefab elementen aan te brengen.

 

Dit alles betekent zeker niet dat wij geen oog hebben voor de verkeersveiligheid in de Mariakerksesteenweg. Momenteel zijn er al fietspaden aanwezig en die zullen in de nabije toekomst heraangelegd worden. Dat zal de veiligheid hier zeker ten goede komen.