Trouwen in Gent

Stappenplan ter voorbereiding voor jullie huwelijk

Een huwelijk is een bijzondere en feestelijke gebeurtenis in jullie leven. Naast het kiezen van de feestzaal, een droomoutfit en de ringen komt ook bij de voorbereiding van de huwelijksceremonie zelf heel wat kijken. Willen jullie trouwen in het statige decor van het stadhuis? Of verkiezen jullie de gezelligheid van het nabijgelegen dienstencentrum? Houden jullie van een bescheiden ceremonie of willen jullie een praalhuwelijk met alle mogelijke toeters en bellen?

De dienst Burgerzaken van de Stad Gent en Sofie zorgen ervoor dat alles naar jullie wens verloopt. Hieronder vinden jullie alle stappen terug ter voorbereiding voor jullie huwelijk. Vaarwel bride- of groomzilla. Via deze handleiding verloopt de voorbereiding op jullie huwelijk vlekkeloos en wordt jullie trouwdag ook echt jullie mooiste dag.

Op welke dagen en waar kan je trouwen in Gent? Kosteloos trouwen of een praalhuwelijk? De eerste stap naar jullie huwelijk: de reservatie De tweede stap naar jullie huwelijk: de aangifte De derde stap: jullie mooiste dag

Op welke dagen en waar kan je trouwen in Gent?

In het stadhuis

Kosteloos:
woensdag van 8.45 uur tot 10.15 uur (niet in augustus)
vrijdag van 8.45 uur tot 9.15 uur

Met praalvertoning:
vrijdag van 9.30 tot 11.40 uur en van 14.00 tot 15.50 uur (oktober t.e.m. maart tot 14.50 uur)
zaterdag van 9 tot 10.50 uur (van april tem oktober elke zaterdag, van november tem maart enkel de 2e en 4e zaterdag van de maand. Let op, van november tem maart wordt er dus niet getrouwd op de 1ste, 3e en 5e zaterdag van de maand).
Tijdens de maand augustus enkel op vrijdag en zaterdag. Niet tijdens de Gentse Feesten.

In het Gravensteen (Joan Vandenhouttezaal)

Op vrijdagnamiddag om 16.30 uur (oktober t.e.m. maart: 15.30 uur). Maximum 1 huwelijk per vrijdag.

In de deelgemeenten

Enkel kosteloos:
1e woensdag: Oostakker 14.00 uur, Wondelgem 15.30 uur
2e woensdag: Sint-Amandsberg 14.00 uur, Gentbrugge 15.30 uur
3e woensdag: Mariakerke 14.00 uur, Drongen 15.30 uur
4e woensdag: Ledeberg 13.30 uur, Zwijnaarde 15.00 uur, Sint-Denijs-Westrem 16.00 uur
In de dienstencentra worden tijdens de maand augustus geen huwelijken voltrokken.

Kosteloos trouwen of een praalhuwelijk?

Houden jullie van een bescheiden huwelijksceremonie? Dan kan je kiezen voor een kosteloos huwelijk. Willen jullie graag een viering met alles erop en eraan? Dan is een praalhuwelijk de beste keuze.

Kosteloos huwelijk in het stadhuis

Kies je voor een kosteloos huwelijk? Dan gaat het er iets minder plechtig aan toe en wordt het standaardscenario van een huwelijksceremonie gevolgd dat een kleine 10 minuten duurt. Deze ceremonie is volledig gratis. De enige kost is de aankoop van het huwelijksboekje (21 euro). Klik hier voor de trouwdata.

Standaardscenario huwelijk:

  1. Betreden van het stadhuis via de Pacificatiezaal (ingang via Hoogpoort)
  2. Ondertekenen van het huwelijksregister
  3. Betreden van de Trouwkapel
  4. Verwelkoming door Sofie
  5. Voorlezen van de wetteksten
  6. Het ja-woord
  7. Het uitwisselen van de ringen (indien jullie dat wensen)
  8. Het verlaten van de Trouwkapel

Kosteloos huwelijk in een dienstencentrum

De huwelijksceremonie in een dienstencentrum komt in grote mate overeen met de kosteloze ceremonie in het stadhuis. Alleen is er uiteraard geen Pacificatiezaal en geen Trouwkapel en zal alles plaatsvinden in de plaatselijke trouwzaal. Er is ook geen muzikale begeleiding voorzien. Een personalisering of het geven van een toost is om praktische redenen niet mogelijk in een dienstencentrum. De ceremonie is volledig gratis, er wordt enkel 21 euro aangerekend voor het huwelijksboekje. Klik hier voor data van kosteloze plechtigheden in een dienstencentrum.

Standaardscenario huwelijk:

  1. Betreden van de trouwzaal
  2. Ondertekenen van het huwelijksregister
  3. Verwelkoming door Sofie
  4. Voorlezen van de wetteksten
  5. Het ja-woord
  6. Het uitwisselen van de ringen (indien jullie dat wensen)
  7. Het verlaten van de trouwzaal

Kies je voor een praalhuwelijk?

Bij een praalhuwelijk halen we alle toeters en bellen uit de kast voor jullie huwelijksceremonie. Ook wie graag op zaterdag trouwt, kiest voor een huwelijk met praal. Klik hier voor de data en uren waarop praalhuwelijken worden afgesloten. Een praalhuwelijk gaat altijd door in het stadhuis of in het Gravensteen. Trouwen met praal in één van de dienstencentra is dus niet mogelijk.

Standaardscenario huwelijk:

  1. Betreden van het stadhuis via de Pacificatiezaal (ingang via Hoogpoort)
  2. Ondertekenen van het huwelijksregister
  3. Betreden van de Trouwkapel
  4. Verwelkoming door Sofie
  5. Voorlezen van de wetteksten
  6. Het ja-woord
  7. Het uitwisselen van de ringen (indien jullie dat wensen)
  8. Het verlaten van de Trouwkapel

Extra's scenario praalhuwelijk:

Jullie komen het stadhuis binnen via de ingang aan de Hoogpoort. De ingang is op dat moment extra versierd door een baldakijn dat aan het stadhuis werd opgehangen.

Jullie worden bij het binnenkomen in de Pacificatiezaal in "suite" opgesteld door de ceremoniemeester en met aangepaste orgelmuziek (de Bridal March) (live door onze organiste gespeeld) plechtig naar voor geleid voor het ondertekenen van het huwelijksregister.

Daarna begeleidt de ceremoniemeester jullie naar de Trouwkapel. Daar worden jullie verwelkomd door Sofie, worden de wetteksten voorgelezen en uiteindelijk het ja-woord gegeven. Ook als jullie na de ceremonie in de Trouwkapel door de Pacificatiezaal stappen, speelt de organiste de Wedding March.

Het huwelijksscenario dat jullie hierboven terugvinden, kunnen jullie uitbreiden en personaliseren. Een standaard huwelijksplechtigheid in het stadhuis of dienstencentrum duurt ongeveer 10 minuten. Als jullie kiezen voor een praalhuwelijk dan kunnen jullie de ceremonie een persoonlijk tintje geven en uitbreiden met maximaal 10 minuten tot een viering van max. 20 minuten.

Tussen de verschillende delen in het standaardscenario kunnen jullie ervoor kiezen om een nummer te laten spelen, een tekst te lezen of voor te laten lezen of bijvoorbeeld een fotopresentatie te laten draaien. Alle informatie omtrent het personaliseren van jullie huwelijksplechtigheid vinden jullie hier terug.

Let op: de personalisering wordt niet automatisch toegekend bij een praalhuwelijk, dit moeten jullie expliciet aanvragen bij het loket Huwen en Samenwonen zodat hiermee rekening kan gehouden worden voor de planning van de andere huwelijken. Enkel als de personalisering werd goedgekeurd, kan jullie keuze doorgestuurd worden.

Voorbeeld van personalisering – het droomhuwelijk van Sofie

Mijn droomhuwelijk (lees: mét lange trouwjurk, baldakijn en gepersonaliseerde ceremonie) kreeg ik al in 2007. Helaas was er toen nog geen sprake van een 'digitale trouwkapel' waar je kan skypen, tweeten en een fotoreportage afspelen.

Als ik het allemaal nog eens kon overdoen, zou ik het zo aanpakken:

9u: Kurt en ik komen aan bij het Gentse stadhuis. Er staat al een hele groep uitgelaten familieleden en vrienden op ons te wachten aan de ingang in de Hoogpoort. Iedereen is op zijn paasbest en ook de ingang van het stadhuis ziet er extra feestelijk uit. Niet alleen ligt er een blauwe loper uitgerold, boven de ingang hangt het baldakijn op. Het baldakijn is gemaakt uit zwaar, donderblauw velours met daarop het stadswapen (onze Maagd van Gent) en het geeft het stadhuis extra Middeleeuwse praal. Kurt en ik voelen ons een ster.

9u10: de ceremoniemeester wenkt ons op de trappen om de Pacificatiezaal te betreden. Met zijn vloer in dambordmotief, glasramen en geschilderde wapenschilden van de graven van Vlaanderen, is de Pacificatiezaal sowieso al een imposante ruimte. Maar nu werd ze extra mooi aangekleed met doeken in dezelfde kleur en stof als het baldakijn. We worden door de ceremoniemeester ‘in suite’ opgesteld. Eerst Kurt en ik, dan onze ouders, daarachter de broers en zussen, dan vrienden. Terwijl we naar voor worden begeleid voor het ondertekenen van het huwelijksregister, speelt de organiste live de Bridal March van Wagner. Je kan ook een ander nummer aanvragen maar sommige tradities hou ik graag in ere ;).

9u15: na het ondertekenen van het huwelijksregister leidt de ceremoniemeester de hele groep naar de Trouwkapel. Terwijl we de kapel betreden, speelt ‘Ergens onderweg’ van De Mens, één van de lievelingsnummers van Kurt en mij. Tijdens het nummer hebben we de kans om de kapel met zijn opvallende plafond te bewonderen.

9u18: als de laatste noten van het nummer gespeeld zijn, worden we verwelkomd door de Ambtenaar van Burgerlijke Stand. Na een kort gesprek, worden de wetteksten voorgelezen. Dat gebeurt op onze vraag in het Gents. “De echtelijke verblaafploatse wordt deur d’echtgenuute in onderling’ overienkomste gekoze.“, klinkt het sappig.

9u21: le moment suprême: het ja-woord. De bruid wordt onder luid applaus gekust.

9u23: na het ja-woord wordt een korte fotoreportage getoond met foto’s van de verschillende jaren waarin Kurt en ik een koppel vormen. Ondertussen speelt ook het nummer ‘Parce-que c’est toi’ van Axelle Red.

9u26: tijd voor het uitwisselen van de ringen. Omdat onze beste vrienden niet bij ons huwelijk konden zijn, maakten ze een filmpje. Na het uitwisselen van de ringen bekijken we met iedereen, vanop een flatscreen die vooraan in de trouwkapel staat opgesteld, wat ze ons toewensen.

9u29: en daarmee zijn we aan het einde van onze huwelijksceremonie. De Ambtenaar feliciteert ons nog eens met ons huwelijk. De ceremoniemeester begeleidt ons naar buiten. In de Pacificatiezaal speelt de organiste nu de Wedding March van Mendelssohn. Een fantastische start van onze huwelijksdag. En dan nu: feest!

Kostprijs praalhuwelijk

Een praalhuwelijk kost 256 euro.

Toost

Aansluitend op jullie huwelijksceremonie kunnen jullie opteren om in het stadhuis een korte toost aan te bieden aan jullie genodigden. Een toost wordt telkens gerekend per 25 personen en kost 191 euro. Een toost kan enkel bij huwelijken in het stadhuis en in het Gravensteen.

Trouwen in het Gravensteen

Trouwen in het historische decor van het Gravensteen, het kan. De Joan Vandenhoutezaal ofwel de Ridderzaal bevindt zich in het hartje van het Gravensteen. Sinds de 15de eeuw spraken de Raad van Vlaanderen en het college van de Oudburg in deze zaal de vonnissen uit. Maar er werden ook feesten en banketten in gehouden en vredesverdragen afgesloten. Klik hier voor de trouwdata in het Gravensteen.

Ceremonie:

  1. Betreden van de zaal
  2. Verwelkoming door Sofie
  3. Voorlezen van de wetteksten
  4. Het ja-woord
  5. Het uitwisselen van de ringen (indien jullie dat wensen)
  6. Ondertekenen van het huwelijksregister
  7. Felicitaties van de genodigden + eventueel een toost
  8. Het verlaten van de zaal

Net zoals bij een praalhuwelijk in het stadhuis, kunnen jullie bij een huwelijk in het Gravensteen de ceremonie personaliseren met muziekfragmenten en teksten. Meer informatie vind je hier. Een huwelijksceremonie in het Gravensteen duurt maximum 30 minuten.

Toost

Na de plechtigheid kunnen jullie de aanwezigen een glaasje aanbieden. Jullie moeten wel zelf instaan voor de drank en glazen. Voor de praktische regeling van de receptie kunt u contact opnemen met de beheerder van het Gravensteen, Sabine Burghgraeve (09/243 97 47 of via mail naar sabine.burghgraeve@gent.be)

Kostprijs

Een huwelijksceremonie in het Gravensteen kost 637 euro.

De eerste stap naar jullie huwelijk: de reservatie

Een reservatie van een huwelijksdatum is niet verplicht. Als jullie op een specifieke datum willen huwen, kunnen jullie best wel op voorhand jullie voorkeurstijdstip doorgeven zeker als het gaat om een datum in het hoogseizoen. Door omstandigheden kunnen bepaalde voorziene dagen of uren geblokkeerd zijn voor reservaties. Ook kan het zijn dat de agenda al volzet is. Daarom wachten jullie best altijd op bevestiging van de reservatie door het loket Huwen en Samenwonen voor jullie andere zaken vastleggen.

Wanneer?

Tot maximum 1 jaar vooraf kunnen jullie een dag en uur reserveren (binnen het voorziene uurrooster) voor jullie huwelijksplechtigheid.

Hoe?

Deze reservatie kan enkel schriftelijk, per brief, fax of e-mail, naar loket Huwen en Samenwonen. Daarin vermelden jullie je volledige identiteit en het adres van jullie beiden + een telefoonnummer waarop één van beiden te bereiken is. Let wel, deze reservatie is nog geen aangifte.

Wanneer is reservatie niet mogelijk?

Wanneer het voorleggen van documenten afkomstig uit het buitenland (geboorteakte, bewijs van woonst, echtscheidingsdocumenten, …..) nodig is, kan GEEN huwelijksdatum gereserveerd worden. De buitenlandse documenten dienen eerst te worden voorgelegd en goedgekeurd. Documenten in een huwelijksdossier hebben echter een bepaalde geldigheidslimiet. Daarom nemen jullie best altijd contact op met het loket Huwen en Samenwonen.

De tweede stap naar jullie huwelijk: de aangifte

Wat?

De huwelijksaangifte is de verklaring van twee toekomstige echtgenoten dat zij willen huwen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand. De huwelijksaangifte is verplicht.

Wanneer?

De huwelijksaangifte kan ten vroegste 6 maanden en ten laatste 14 dagen voor de geplande huwelijksdatum gebeuren.

Waar?

De aangifte moet gebeuren in de inschrijvingsgemeente van 1 van beide partners. Let op: het huwelijk moet voltrokken worden in de plaats van aangifte! Als jullie dus kunnen kiezen uit verschillende aangifteplaatsen, zal de plaats waar jullie willen trouwen een grote rol spelen in jullie keuze van aangifteplaats.

Koppels die niet ingeschreven zijn in Gent, kunnen onder strikte voorwaarden toch trouwen in Gent. Het loket Huwen en Samenwonen helpt jullie verder om de nodige documenten voor een huwelijk in Gent te verzamelen.

Door wie?

De aangifte moet persoonlijk gebeuren door jullie zelf aan het loket Huwen en Samenwonen. Jullie kunnen samen of afzonderlijk aangifte doen. Indien slechts één partner aanwezig is, moet die in het bezit zijn van een echtverklaarde volmacht van de andere partner.

Welke documenten?

Jullie identiteitskaart is het enige wat jullie mee hoeven te brengen. Het loket Huwen en Samenwonen zorgt voor alle andere bewijsstukken. Als jullie in het buitenland geboren zijn of wonen, bekijken de medewerkers van het loket graag samen met jullie welke documenten nodig zijn en waar jullie die kunnen halen.

De derde stap: jullie mooiste dag

Na alle voorbereidingen is het dan zover: jullie huwelijksdag. De ambtenaren van het loket Huwen en Samenwonen, de ceremoniemeesters en Sofie zorgen ervoor dat alles op rolletjes loopt en dat jullie deze dag zonder zorgen kunnen beleven.
In het hoofdstuk ‘Kosteloos trouwen of een praalhuwelijk?’ vinden jullie het scenario terug van een huwelijksplechtigheid.

Getuigen

Jullie kunnen kiezen tussen geen, één, twee, drie of vier getuigen. Die getuigen moeten minstens 18 jaar zijn.

Minder Mobiel

Laat bij aangifte van jullie huwelijk weten als er minder mobiele mensen aanwezig zijn op jullie plechtigheid. Dan zorgt het stadspersoneel ervoor dat zij op een veilige en makkelijke manier het dienstencentrum of het stadhuis binnen kunnen komen.

Wijzigen identiteitskaart

Indien jullie al een elektronische identiteitskaart hebben, is het niet nodig om jullie burgerlijke stand te laten aanpassen bij het loket Huwen en Samenwonen.

Sofie Bracke © 2017