Nieuws

Nieuw Stadskantoor open

2 februari 2023

Het nieuwe Stadskantoor aan de Zuid verenigt alle diensten en loketten op één centrale plek. Daar kan de Gentenaar vanaf nu terecht met al zijn vragen.

Wie het nieuwe Stadskantoor aan de Zuid binnenwandelt, komt terecht in een grote, lichtrijke publiekszone. Centraal daarin vind je onthaalbalies van Gentinfo, maar ook snelbalies waar je bijvoorbeeld heel snel een reispas kan afhalen. Ook zijn er doe-het-zelfbalies en aparte spreekruimtes voor meer complexe dossiers. 

"In totaal zijn er 100 contactpunten. Om onze dienstverlening te optimaliseren, zijn we in het hoofd van de burger gekropen. Hoe vindt die het makkelijkst de weg? Hoe wordt die het snelst geholpen? Zo werken we niet langer per dienst, maar wel per thema. Alles om onze dienstverlening zo klantvriendelijk mogelijk te maken."

De voorbije jaren hadden we al veel stappen gezet om onze dienstverlening voor de burger gemakkelijker te maken, maar onze infrastructuur stond nog niet op punt. Nu wel, met het Stadskantoor als grote sluitstuk. Centraal, toegankelijk en kindvriendelijk.

"De fysieke bereikbaarheid blijft ook in digitale tijden heel belangrijk. Je kan alsmaar meer producten digitaal verkrijgen, vanuit je luie zetel, maar niet iedereen is digitaal even sterk. Als overheid blijven we daarom ook inzetten op de fysieke dienstverlening, in het stadskantoor én in de dienstencentra in de wijken."

Naast de publieke zone is er ook een aparte zone voor personeel. Daar zullen 1450 medewerkers werken.