Nieuws

Maxmobiel zet recordaantal pendelaars op de fiets

10 juni 2010

Het Gentse mobiliteitsinitiatief Max Mobiel kan voor het voorbije jaar heel wat prima resultaten voorleggen. Ook kende het enkele tegenvallers. Dat blijkt uit de cijfers die het projectmanagement deze week vrijgaf. Door de economische crisis daalde het gebruik van de pendelbussen voor werknemers met 22%. Verhuur van pendelfietsen zit dan weer in de lift, met een toename van maar liefst 165%. Daarnaast werd grondig geïnvesteerd in nieuwe fietsinfrastructuur voor de Gentse pendelaar. Verder opende in 2009 het tweede Gentse fietspunt zijn deuren en verschenen de eerste fietskluizen in het straatbeeld. Ook de fietskoerierdienst boekte vooruitgang.

Pendelbusdiensten
In het najaar van 2008 kwam er een einde aan de jarenlange en gestage groei van de pendelbusdiensten van Max Mobiel. Deze tendens hield ook in 2009 aan, met een dieptepunt halverwege het voorjaar. Sindsdien herstelt het gebruik van de busdiensten zich. Deze positieve trend zette zich ook in de eerste maanden van dit jaar door.

 

In 2009 maakten per werkdag gemiddeld 195 werknemers (passagiers) van de pendelbussen gebruik. Deze verbinden voornamelijk de Gentse stations met de bedrijventerreinen in het havengebied en in Drongen. In 2008 noteerde men nog een gemiddelde van 250 werknemers per werkdag. Op piekdagen telde men meer dan 400 werknemers.

 

In het najaar van 2009 gingen de cijfers opnieuw de hoogte in, maar toch zakte het jaarcijfer met 22%. Dat komt omdat een aantal pendeldiensten vooral door uitzendpersoneel wordt gebruikt. En die sector is een stuk conjuctuurgevoeliger dan andere.

  

Fietspunten: Gent = fietsstad
In mei 2009 opende een tweede fietspunt in Gent op de terreinen van de NMBS ter hoogte van het Dampoortstation. Het nieuwe fietspunt heeft er een (voorlopig) onderkomen gevonden in een container. Het biedt dezelfde diensten aan als het Fietspunt aan het Sint-Pietersstation, maar dan op kleinere schaal. Dit jaar wil men het nieuwe Fietspunt nog verder uitbouwen. Enkele weken geleden nam men ook een nieuwe, beveiligde fietsstalling in gebruik.


Fietsverhuur zat het voorbije jaar bijzonder sterk in de lift. In 2009 maakten gemiddeld 186 personen per dag gebruik van een Max Mobiel-fiets. Dat is een spectaculaire stijging ten opzichte van 2008 toen dat gemiddelde nog 70 fietsen bedroeg. De eerste cijfers van 2010 bevestigen deze opwaartse trend.



                                        Gemiddeld aantal verhuurde fietsen/dag

 

 

Jaar

Totaal

Evolutie

1

2008

70

-

2

2009

186

+ 165,7%

 


In de fietspunten kan men niet alleen fietsen huren, men kan er ook kleine herstelwerken laten uitvoeren. In 2009 noteerde men in de beide fietspunten in totaal 3.406 herstellingen. In 2008 waren er dat nog 1.600. Hierbij hanteert men het ‘veilig-thuiskom-principe’. Vaak geeft men ook een vervangfiets om de pendelaar snel weer op weg te helpen.

 

Ook de ‘doe het zelf’-werkpost was in 2009 met 630 herstellingen op jaarbasis erg in trek. Koploper was het Fietspunt Gent Sint-Pieters met voor de maand oktober 131 ‘doe het zelf’- herstellingen.


Nieuwe infrastructuur

In 2009 nam men aan het Sint-Pietersstation een nieuwe fietsenstalling in gebruik. Deze stalling biedt plaats aan een 600-tal fietsen. Ook zijn er 136 beveiligde plaatsen voor de eigen fietsen. Hiervoor werd een nieuwe generatie ‘dubbeldekstallingen’ gebruikt. Alle nieuwe fietsplaatsen zijn overdekt en de fietsparkings werden voorzien van verlichting.

 

In het kader van het Europese ‘Civitas’-project voor duurzame mobiliteit waar Max Mobiel met de Dienst Mobiliteitvan de Stad Gent deel van uitmaakt, installeerde men 25 fietskluizen. Dat zijn opbergkasten die bescherming bieden tegen regen en wind voor de (huur)fiets. Wie zo een kluis wil, betaalt 5 euro per maand.



Koerierdiensten

In 2009 bouwde men de Max Mobiel-koerierdienst, die begin 2008 het levenslicht zag, verder uit. Aanvankelijk sputterde de nieuwe service nog wat, maar tijdens de tweede helft van het jaar kon men al heel wat betere cijfers voorleggen. In totaal voerde men ongeveer 430 opdrachten uit. Opdrachtgevers bestonden onder meer uit Gentse bedrijven, onderwijsinstellingen en de vrije beroepen. De koerierdienst beschikt nog over heel wat groeimarge en daarom wil men de dienst in 2010 nog verder uitbouwen.


Werkgelegenheid
Max Mobiel werd opgericht om de mobiliteitsdrempel voor werk en economie in Gent te verlagen of weg te nemen. Zelf verschaft het als sociaal-economisch project werk aan 16 medewerkers, bestaande uit onder meer administratief personeel, technici, onderhoudspersoneel en koeriers.

In het kader van diverse tewerkstelling- en werkervaringformules nam Max Mobiel ook een 26-tal tijdelijke medewerkers in dienst.


Ecobonus
Max Mobiel werkt in meerdere opzichten aan duurzaam woon-werkverkeer. Dankzij collectief werknemersvervoer daalt de verkeersdruk en wordt de afstand tot de werkvloer op een (meer) milieuvriendelijke manier overbrugd. Zo slaagden de Max Mobiel-busdiensten er vorig jaar in om ongeveer 154 ton minder CO2uit te stoten.

 

Het is geen gemakkelijke opgave om de milieuwinst gerealiseerd door de fietsverhuur exact in kaart te brengen. Dat komt omdat men moeilijk kan nagaan welke afstand de huurder precies aflegt met zijn of haar pendelfiets. Als men uitgaat van een werkdaggemiddelde van 5 kilometer per verhuurde fiets, dan betekent dit voor 2009 bij benadering 230.000 duurzame kilometers en een besparing van 43 ton CO2-uitstoot.


Toekomst

Max Mobiel bestaat ondertussen vijf jaar. Het management is vast van plan om verder werk te maken van duurzaam woon-werkverkeer in en rond Gent. Behalve enkele nieuwe pendelbustrajecten, staan ook de inzet van elektrovoertuigen voor de fietsregistratiedienst en het onderhoud van de fietsstallingen in de stationsbuurten op het programma.